Terwijl de regen door het dak sloeg & we binnen even moesten schuilen (!) kregen ondernemersvoorzitter Emile Poulain en opbouwwerker Karen Hemink het allereerste exemplaar van ‘de kleine gids voor sociaal ondernemen in Krommenie & de aanpak van eenzaamheid’. De “challenge” was helder, op avond van Ondernemend Krommenie. Alleen de jaarlijkse braderie organiseren is allang niet meer genoeg als ondernemer/winkelier. In ‘een context’ van vergrijzing en alleenstaanden, groeiend aantal mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, statushouders zonder werk, stijgende mobiliteitsvragen voor met name ouderen. Dan werk je aan ‘de onverwachte vriendschap. De notaris, het reclamebureau, de uitvaartondernemer de bloemist, de financiële dienstverlener … wat kun je doen? Best veel, dus.. De notaris koppelt zijn spreekuur aan die van het sociaal wijkteam. De uitvaartondernemer start een troosthuis. De reclamemaker bedenkt met de winkeliersvereniging een historische wandeltocht met plaats voor verhalen van ouderen. De ‘liefde’ moet wel van 2 kanten komen: de publieke professionals moeten niet op hun sociale informatie zitten & samen een visie/plannen met de ondernemers durven ontwikkelen. Het boekje wordt binnenkort gepubliceerd - met Arabisch bijschrift - in een editie van lokaal magazine De Kameleon: journalistieke ondernemers die sinds anderhalf jaar bewust insteken op goed nieuws, met alleen advertentie-inkomsten als “businessmodel”. Krommenie, zomaar een gemeenschap in Noord-Holland: en wat voor 1!