Geef ons beleidsVERHALEN

Wie actief de algemene media en vakliteratuur volgt wordt zowel ‘overweldigd’ als ‘onderprikkeld’. Het zijn veel verhalen, maar ze raken niet of nauwelijks. Dat is toch jammer. Ons brein reageert maar matig op wat verveelt. Een beleidsmaker die vecht voor aandacht en steun, moet daarom uit een ander vaatje tappen.

Levensechte verhalen

Het antwoord ligt in verhalen, beleidsVERHALEN. De abstracte analyse vervangen of aanvullen door goede verhalen. Schiet wel in de roos met een levensecht verhaal! Zo’n goed verhaal is bij uitstek geschikt om een complex maar inhoudelijk sterk idee, te verklaren en uit te dragen. Aan de slag, geef die verhalen? Zorg dat mensen iets in handen krijgen dat ze willen doorgeven, waar ze boos of blij van worden, dat ze willen doorgeven. Zorg voor verhalen als gesprek van de dag.

Waarbij meteen, zoals in elk verhaal, een aantal schurken te voor schijn komen. Wanneer is een beleidsverhaal goed? En, wie zijn de vertellers?

De vorm telt

De vorm telt zwaar. Houdt het kort. Gebruik beelden zoals een video of clip waarbij niet zozeer de technische perfectie van de beelden telt, maar wel of ze een inhoudelijk verhaal vertellen. Gebruik foto’s of andere beelden waarin een metafoor of analogie is verwerkt. Maak ook duidelijk wie de vertellers zijn, als mensen van ‘vlees en bloed’. Anonieme verhalen tellen niet, als middel om vertrouwen te winnen.

Verhalen die opvallen

Dan de inhoud. In die grote verhalenstroom is het steeds zoeken naar dat ene verhaal dat opvalt. Dat als ijzersterk wordt ervaren omdat het persoonlijk is. Omdat er in geknokt wordt (‘versla die schurk’). Ons brein staat vooral wagenwijd open voor elke oplossing die afwijkt van het gebruikelijke. Zorg voor de onverwachte twist, alles wat als briljant voelt, heeft vele strepen voor.

Balans tussen feiten en verhalen

Natuurlijk, een mooie balans tussen feiten en verhalen is nog steeds in trek, ook bij beleidsverhalen. Maar zelfs de wereld van de accountancy wordt spannend (he, boekhouders zijn goud waard hoor!) wanneer die erin slaagt om een verhaal te vertellen van wat wordt gemist wanneer de cijfers niet op orde zijn. En wie strooit met valse feiten, moet niet alleen bestreden worden met feiten die wel kloppen, maar ook met ‘counternarratives’. Zo kun je de valse profeten echt ontmaskeren.

Vriendelijke vertellers

Naast de vorm en inhoud is ook een belangrijke vraag wie de vertellers zijn. Niet zozeer die doorgetrainde, professionele marketeer. Denk aan de aloude ‘mond op mond reclame’, niets is beter dan een vriend of goede kennis die vertelt. Een goed verhaal gedijt bij vriendelijke vertellers. Daarom is ook een community platform zo belangrijk, waarin die vriendelijke verhalen van de een naar de ander worden doorgegeven. Met enige en gerichte steun bij het ophalen, verwerken en presenteren van die verhalen, dat helpt wel.

‘People are dying for stories. All we have to do is give it them.’ #

 

#Veel meer mooie verhalen in The Storyteller’s Secret van Carmine Gallo uit 2018

#eengoedbeleidsverhaalverdienteencommunity

About the author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *