Do it yourself marketing

Harten veroveren met een spannende beleidsambitie? Het is een ondergewaardeerde vraag. Die desondanks steeds vaker gesteld wordt. Wat te doen? Bel communicatie? Op zich een goed idee. Zolang die wegblijven van een al te geijkte benadering.

Niet nog meer gelikte infographics, handleidingen, ronde tafelgesprekken, e-boeken, webinars of het opzetten van een training. Allemaal goed en vooral aardig. Maar het werkt niet (meer). Steun voor beleid vinden is veel meer dan een communicatievraagstuk.

Het alternatief is een goed doordachte strategie. Waarin met toewijding en vooral geduld gewerkt wordt aan een platform. Waarin experts, ervaringsdeskundigen, gebruikers en ontwikkelaars samen hun weg vinden. Harten winnen? Dat doe je met ‘do it yourself marketing’.

Zwermende fans

Rondom elk beleidsvraagstuk ‘zwermt’ een prachtige groep. Soms heel zichtbaar, maar meestal niet. Een groep die het onderwerp in kwestie boeiend, belangrijk en soms ook angstig vindt. Of het nu gaat om mobiliteit, energie, onderwijs, welzijn of zorg, elk beleid heeft fan potentie.

‘’Do it your self marketing betekent betekent allereerst zorgvuldig in gesprek gaan met die fans. Door ze doelgericht op te zoeken. En met hen in gesprek te komen. Met in het achterhoofd het investeringsprincipe. Kapitaal maak je met kapitaal. De fans zijn het kapitaal, marketing staat voor gericht investeren.

Fans van beleid verschillen van elkaar, gelukkig. Ze zoeken allemaal een podium, maar wel steeds op een verschillende manier.  Marketing, of als ander woord community managent, staat voor aanwakkeren van het talent van de fans. In grote lijnen zijn vooral vier soorten talent te onderscheiden:

Talent voor actie

Sommige fans kunnen gewoon niet stilzitten. Ze willen wat doen, problemen oplossen, tastbare resultaten boeken. Iets maken of ontwikkelen. Hoe stimuleer je dus dit talent? Heel eenvoudig, vraag hen om iets te verbeteren! Vraag om een prachtig idee. Vraag om dat ene prachtig plan vijf keer zo goed te maken. Fanpower? Do things better!

Intellectueel talent

Andere fans zijn juist heel reflectief ingesteld. Ze zijn dol op analyseren. Het uitpluizen van het grote plaatje. Hoe zit het precies? Wat zijn de achtergronden van het beleidsverhaal? Binnen welke trends past het? Talent aanwakkeren? Benoem ze als blogger, videomaker of podcast auteur. Laat ze schitteren op het podium van de denkers. Geef ze een rol als leermeester!

Talent voor beïnvloeden

Weer andere fans zijn de influencers. Ze zijn enthousiast en hebben gevoel voor storytelling. Ze kunnen van iets heel droogs toch iets spannend maken. Het zijn de zendelingen die emotie in de aanbieding hebben. Vraag hen dus ook, als fantastische amateurverkopers. Vraag om visieverhalen, ervaringsverhalen, gesprekjes met andere fans en critici.

Talent voor harmonie

En dan zijn er , last but not least, de warme mensen. Mensen die moeiteloos andere mensen aan zich weten te binden. Altijd op zoek om samen iets te organiseren, en dat ook doen met verbazingwekkend gemak. Het zijn de mensen die van elke bijeenkomst een feest maken, waarin iedereen wordt gezien en gehoord. Laat ze dat feest maken! Vraag en stimuleer hen expliciet om in contact te komen met de andere fans.

Denk als een architect

Een beleidsverhaal tot leven wekken? Werk strategisch. Bouw geen muur zonder het plan van de architect. Investeer in het talent van elke fan community. Dat loont!

About the author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *