Fans op het podium

Het is ‘best’ een probleem. Veel beleidsvraagstukken krijgen niet die (publieke) aandacht die ze wel verdienen.

Het is niet omdat de materie niet boeiend is. Integendeel, wie het voorrecht heeft de neus een tijdje in beleidsvragen te steken weet dat daarmee genoeg te beleven of is. Bij zowel technische als sociale kwesties zijn er uitvoeringsdilemma’s, zeer onverwachte problemen, onvoorziene effecten, ethische kwesties, keiharde keuzevragen. Een gemiddelde Hollywood blockbuster is er soms niets bij.

Het is ook niet dat het de ontwikkelaars en uitvoerders ontbreekt aan persoonlijkheid en diepgang. Welnee. Leer ze maar eens kennen, ze hebben allemaal een mooi verhaal.

Fans

De opgave is publiek, gebruikers, ontwikkelaars mee te nemen in een emotional journey. Om simpel gezegd fans te maken van en voor een ingewikkelde en gelukkig (!) ook regelmatig controversiële  beleidsaanpak. Om met andere woorden, om een geïnteresseerde en liefst ook community te bouwen voor een ogenschijnlijk taai beleidsdossier.

Allereerst mag natuurlijk de term dossier het raam uit, maar met semantiek alleen kom je niet ver.

Waardevol is vooral de fans een podium te geven. Het paradigma van nu is ‘van shareholders value naar stakeholders value’. Richt de blik op de echte hoofdrolspelers, geniet van hun avonturen. Wie dat zijn?

Die creatieve ontwikkelaar, de wetenschapper op de achtergrond die de genius is van het voornemen. De scherpe criticus die er helemaal niets van gelooft, zeker op het eerste gezicht. De gebruiker die de effecten ondergaat van een ambitie die niet goed uitpakt. Ja, het woord fan wordt hier wel wat opgerekt. Maar negatieve energie is ook energie, kritisch zijn hoort zeer zeker ook bij fans. Denk aan de gemiddelde sportsupporter.

Op het podium

De vraag is hoe, op welke manier fans het podium krijgen of verleid worden op het podium plaats te nemen. Daar zijn verschillende invalshoeken of formats voor mogelijk. Aart Lensink (Formats, 2015) schrijft vooral over televisie content, maar die zijn wel degelijk ook op de ogenschijnlijk technische wereld van beleid  van toepassing.

1 Verpakking. De taaie inhoud op een toegankelijke manier verpakken, inhoudelijk of qua vorm.

2 Contrast. Werken met contrast. Dialogen met of portretten van sterke voorstanders en tegenstanders, liefst als ze elkaar letterlijk ontmoeten. Of een generationele insteek, volgen hoe jong en ouder zich tot kwesties verhouden.

3 Nostalgie. Verbinding zoeken met ‘vroegere tijden’, klassieke waarden of rituelen en die actualiseren voor het nu of de nabije toekomst. Een variant is het memory genre (‘vertel nog eens van vroeger’)

4 Spel. De materie speels opdienen, door het toevoegen van een game element, van quiz of test met ongewisse afloop.

5 ‘Struggle‘. Volg op ‘vrolijke of in ieder geval positieve wijze’ het geploeter. En nog mooier, biedt de kans hulp te bieden, en werk zo toe naar ‘resolutie’.

6 Binnenkamers. Berichten over hoe ‘machine’ werkt. Portret van beslissers, of juist operationele sleutelpersonen. Uit het genre, ‘de leider als lijder’

7 Perspectief. Diverse ‘fans’ benaderen een onderwerp vanuit ervaring, waarden of expertise of discipline.

8 Horizontaal. De vergelijking wordt gezocht tussen fans (gebruikers of specialisten) op vergelijkbare of juist zeer uiteenlopende beleidsvraagstukken.

9 Geld. Een klassieke manier is de fans in actie te krijgen over geld. De kosten en baten, een thema met universele aantrekkingskracht!

10 Mooie beelden. Fans in beeld, maar vooral ook in combinatie met het onderwerp waar het over gaat. Met als variant het inzoomen op cruciale details.

Leven(dig)

Zo veel is mogelijk om leven, waardering in het beleidsissue te krijgen. En fans te maken. Met als netto opbrengst, steun, het van tafel krijgen van slechte plannen, gouden tips of de doorontwikkeling die zo nodig is.

 

 

 

 

 

About the author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *