Emoties visualiseren

Emoties visualiseren

De verbouwing van het speelplein werd gestart door een vrolijke wethouder die met kinderen om hem aan het tegelwippen sloeg. Mooi woord! Onze filmploeg stond klaar, we spraken met Jan en Alleman en monteerden tot – een best fraai geheel. Snel gesneden, muziek erbij, klaar!

Alleen .. het deed niks.

'INSTA'

Vooraf was ons gevraagd, maak ook even een Instaclipje van 23 seconden of zo, graag rechtop filmen. Natuurlijk, doen we.

Het valt te raden, die clip 'deed' het dus wel;"Goh, wat een fris & leuk filmpje".


FRANKFURTER ALLGEMEINE

Even terug in de tijd. De intellectuele krant Frankfurter Allgemeine liet zich erop voorstaan geen beelden te gebruiken. Tekst zal het zijn! Onder het motto van ‘intellectuelen laten zich niet afleiden’.

Afkeer van beelden heeft wellicht in de (recente) geschiedeis ook nog een religieuze connotatie, maar die laat ik even gaan.

LONG READ EN SHORT READ

Terug naar nu. Teksten in de talloze nieuwsbrieven (Ghost is mijn favoriet, maar ik zie vooral Substack voorbijkomen, populair bij journalisten) kennen twee smaken, shortread en longread. Bij de term longread past bij wijze van spreken een waarschuwingsbordje: "Pas op, brein gebruiken!"

Op diverse sociale media zien we naast 'posts' ook 'shorts' voorbijkomen, lekker scrollen door een oneindige korte reeks filmpjes.

Influencers op sociale media schrijven daarover lezenswaardige instructies: "Hoe publiceer je nu het beste?" De boodschap is niet revolutionair, maar wel spannend. Begin pakkend, maak het persoonlijk, werk met verhaaltjes en eindig met de beroemde call to action: "Koop dit product, mensen".

VISUALISEER EMOTIES

1 boodschap & tip van deze influencers is ronduit ijzersterk: "Let nou op, een film is een beeldmedium". Niet het woord, maar het beeld moet het doen. Zet in op ‘visualiseren van emoties’. Wil je dan ook nog inhoud, plak er dan maar een informatieve blog aan vast.

DRONE SHOTJE

Met een groep jonge helden maakten we deze week op een dinsdag even 8 korte filmpjes. Lekkere dag! Heel interessant was dat bij filmpje 3 even routineus het koffertje met de drone erbij werd gepakt: ‘Even een droneshotje, altijd leuk’". Zo’n drone kon bij navraag tot 5 kilometer weg, als er geen huizen of andere obstakels in de buurt zijn.

De resultaten waren, in de ogen van ‘old school’ filmers die ik het resultaat liet zien, vooral 'commercials'. De ondertoon was duidelijk: ‘Best mooi hoor, maar is is dit nog wel vakwerk?’

Ik merk ook, de filmpjes vallen best goed, ook mijn bij intellectuele vrienden van in de 70! De jonge helden verzekerden me: "Als je op de juiste wijze plaatst haal je zo de 4000 likes!"